آرشیو اردیبهشت ماه 1401

من در این وبلاگ قصد دارم تا مطالب مفیدی را به شما ارائه دهم.

یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

روش های پخت برنج ایرانی و خارجی

برنج یکی از غلات محبوب و پرطرفدار ما ایرای هاست که در سفره های ما جایگاه ویژه ای دارد. برای داشتن یک برنج خوش طعم علاوه بر کیفیت برنج، روش های پخت آن هم بسیار حائز اهمیت است.

 

انواع برنج

برنج هم مانند سایر مواد غذایی انواع مختلفی دارد که به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم می شود. برنج های ایرانی مانند؛ هاشمی، دودی، صدری، دمسیاه و طارم و در طرفی دیگر برنج های خارجی هم مثل هندی، تایلندی و پاکستانی می باشد. طبیعتا بین این دو دسته بندی برنج های ایرانی هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت یک سر و گردن از برنج های هندی بالتر هستند و تنها مزیت برنج های خارجی نسبت به ایرانی قیمت بسیار پایین آن می باشد.

 

فوت و فن های پخت برنج

اول از همه برای داشتن یک برنج خوب، اولویت خرید برنج های هاشمی درجه یک است.

یکی از بهترین روش ها برای پخت یک برنج خوشمزه، استفاده از روش آبکش می باشد، در این روش شما برنج را 3 الی 4 ساعت قبل درون آب و کمی نمک می خیسانید و سپس برنج را روی شعله متوسط قرار می دهید تا به خوبی دم بکشد، سپس وقتی که آب برنج خالی شد و روی طح برنجی کفی وجود نداشت، برنج را درون یک سبد آبکش قرار می دهیم و ته قابلمه را کمی روغن و زردچوبه ریخته تا برای درست کردن ته دیگ آماده شود سپس برنج را با کف گیر به آرامی درون قابلمه میریزم و برنج ماند یک کوه درست کرده و ته کف گیر چند عدد سوراخ بر روی برنج ایجاد می کنیم تا هوا به خوبی به ته قابلمه برسد شعله را زیاد می کنیم و به مدت 30 ثانیه صبر ی کنیم تا از قبالمه بخار بلند شود. اکنون شعله را کم می کنیم و به مدت نیم ساعت الی 40 دقیقه صبر می کنیم تا برنج آماده شود.

 

برنج طارم هاشمی

 

پخت برنج به روش کته

یکی دیگر از روش های پخت برنج با کیفیت، استفاده از روش کته است. در این روش ابتدا به تعداد افراد برنج درون قابلمه بریزید و درون آب و کمی نمک بریزید توجه داشته باشید که آب باید به اندازه یک بند انگشت از سطح برنج بالاتر باشد این ترکیب باید به مدت 2 الی 3 ساعت درون قابلمه بماند. سپس شعله گاز را روی حالت ملایم قرار دهید و برنج را به خوبی هم بزنید و زمانی که آب برنج خالی شد روی برنج را با دم کنی بپوشانید.

 

روش های دیگر

برنج را بعد از پخت بهددو روش پلو و چلو می توان درست کرد. پلو یعنی اینکه برنج را به همراه یک خورشت ترکیب کرده و تمام خورشت در لابه لای برنج قرار بگیرد. چلو هم، به همین برنج های ساده که به صورت آبکش یا کته درست می شود، گفته می شود.

 

جمع بندی

بنابراین، طبق مطالب گفته شده برای خوشمزه شدن برنج ما علاوه بر روش های پخت، کیفیت برنج بسیار اهمیت دارد. شما می توانید برای خرید انواع برنج ایرانی و خارجی به فروشگاه اینترنتی تی جیب مراجعه کنید.

 

مقالات مشابه : آوا بلاگ